Monday, October 17, 2011

Think Big Dream High,Keyakinan 1,Jadi lah Sebatang Lidi-Coretan 58

Mereka yang tidak beriman berkeyakinan bahawa dunia hari ini dan yang akan datang adalah kepunyaan mereka.Sepintas lalu keyakinan ini ada asasnya.Secara berbanding segala bentuk kekuatan saperti kekuatan ekonomi,kekuatan ilmu pengetahuan,kekuatan teknologi,kekuatan jaringan,kekuatan lobi melobi,kekuatan politik,kekuatan ketenteraan, dan kekuatan media massa dan maklumat adalah milik mereka yang tidak beriman kapada Allah SWT.Orang yang beriman segala galanya berkurangan.Tidak mungkin apa-apa projek bersaiz mega dalam apa bidang sekali pun mampu dibuat oleh orang yang beriman.Tidak mungkin orang beriman mampu bersaing dengan orang tidak beriman apabila ianya melibatkan kewangan,pengaruh dan kuasa.Orang beriman tidak mempunyai sumber kewangan,pengaruh dan kuasa yang mencukupi berbanding dengan orang tidak beriman.

Realiti Dalam Kehidupan


1.Terlalu ramai orang yang beriman tergulung dari kalangan orang-orang yang miskin dan mundur.Ini membuatkan semakin kuat kepercayaan orang yang tidak beriman bahawa mereka adalah lebih superior berbanding dengan orang yang beriman.

2.Terlalu ramai orang yang tidak beriman semakin sehari semakin mencapai kejayaan dalam ilmu pengetahuan dan teknologi mereka.Ini membuatkan mereka menjadi semakin sombong dan angkuh.

3. Terlalu ramai orang yang tidak beriman semakin sehari menjadi semakin kaya raya.Ini membuatkan mereka menjadi semakin gelojoh dan tamak untuk mengumpul kekayaan.

4.Terlalu ramai orang yang tidak beriman semakin sehari menjadi semakin banyak memilikki harta benda.Ini membuatkan mereka menjadi semakin berbangga, riak dan takkabur.

5.Terlalu ramai orang yang tidak beriman semakin sehari menjadi semakin mewah.Ini membuatkan mereka menjadi semakin lalai dan lupa diri.

6.Terlalu ramai orang yang tidak beriman semakin sehari menjadi semakin menguasai politik dunia.Ini membuatkan mereka menjadi semakin biadab dan bebas melakukan apa sahaja bentuk pengkhianatan dan kerosakkan kapada dunia dan terhadap orang yang beriman.

7.Terlalu ramai orang yang tidak beriman semakin sehari menjadi semakin menguasai media massa dan maklumat.Ini membuatkan mereka menjadi semakin kuat memutarbelitkan berita dan maklumat demi untuk kepentingan mereka semata-mata.

Tips

1.Kenyakinan orang yang tidak beriman sememangnya begitu.Mereka merasakan dunia ini milik mereka.Mereka bebas melakukan apa sahaja demi untuk menguasai dunia ini.Kita sebagai orang yang beriman lebih-lebih lagi seorang professional yang think big dream high juga mempunyai keyakinan.Aspek keyakinan kita berbeza dengan aspek keyakinan mereka.Bagi kita dunia ini sebenarnya milik Allah SWT yang hanya dipinjamkan kapada maklokNya secara sementara.Kapada kita manusia tempoh pinjaman secara puratanya kira-kira 70 tahun sahaja.Dalam tempoh ini kita diamanahkan supaya menjaga keharmonian dunia ini dan isi kandungannya termasuk sesama manusia.Kita tidak seharusnya melakukan apa-apa kerosakan terhadapnya.Ini amanah Allah SWT kapada kita dan kita yakin dengan amanah Allah ini.

2.Orang beriman berkeyakinan ilmu pengetahuan dan teknologi adalah untuk kemajuan dan tamadun umat manusia semata-mata.Tidak sekali-kali untuk tujuan memusnahkan dunia dan membunuh manusia lain.Kita tidak perlu sombong dan angkuh dengan nya,kerana kita sentiasa sedar segala ilmu pengetahuan dan teknologi yang kita kuasai itu adalah berasaskan nawaitu kita untuk Allah.Kita sepatutnya lebih bermotivasi untuk menguasai segala bentuk ilmu pengetahuan dan teknologi ini berbanding dengan mereka yang tidak beriman.Kita sepatutnya mengatasi mereka.IsyaAllah kita akan mengatasi mereka saperti semasa kegemilangan Islam suatu ketika dahulu.

3.Orang yang beriman berkeyakinan segala kekayaan,harta benda adalah anugerah Allah SWT untuk kita.Kita perlu bersyukur.Anugerah ini bukan untuk kita berbangga,riak dan takkabur dengan nya.Ianya untuk kita guna bagi mengagongkan agama kita Islam.Untuk menjadikan Islam semakin kuat setiap hari sebagai agama sawarjagat yang diridhai.

Nabi Muhammad SAW pernah berdailog dengan satu kumpulan orang miskin.Mereka mengatakan bahawa orang kaya dan berharta lebih pahala mereka kerana mereka juga melakukan segala amal ibadat sama dengan mereka orang miskin.,Tetapi kata mereka,orang kaya dan berharta mendapat lebih pahala kerana mampu untuk berzakat,bersedekah dan membiayai perkembangan Islam,sedangkan mereka miskin tidak berkemampuan melakukan semua itu.Nabi SAW mengakui itu lah kelebihan orang yang kaya dan berharta yang menggunakan kekayaan dan harta nya ke jalan Allah SWT.Oleh yang demikian tiada sebarang sebab yang meyakinkan kita untuk menjustifikasikan kita untuk menjadi malas.Untuk tidak mahu berikhtiar mencari peluang.Untuk tidak berusaha gigih bagi mengumpulkan harta dan kekayaan kita.

4. Orang yang beriman berkeyakinan bahawa kemewahan adalah melalaikan dan menjadi sesaorang itu lupa diri.Islam menggalakkan kita mencari kekayaan dan harta,tetapi tidak untuk tujuan bermewah-mewah.Kemewahan boleh menjadikan kita semakin hampir dengan perbuatan-perbuatan yang mungkar dan di tegah.Kemewahan yang tidak terbatas boleh menghancurkan kehidupan kita,boleh merobohkan sesuatu institusi malahan boleh menumbangkan kerajaan sesabuah negara.Orang yang beriman berkeyakinan penuh bahawa segala aspek kehidupan sepatutnya berasaskan kesederhanaan.Kesederhanaan akan menjadi alat check and balance dan neraca kapada kita dalam menjalani kehidupan seharian kita sebagai seorang yang beriman.

5.Orang yang beriman berkeyakinan bahawa jatuhnya ekonomi dunia saperti yang berlaku sekarang di USA dan Eropah adalah akibat kerakusan hawa nafsu manusia yang diluar batasan.Orang yang tidak beriman sendiri pun tidak yakin dengan sistem ekonomi mereka.Mereka berbalah sesama sendiri dan tidak dapat mencapai persetujuan dengan berbagai cadangan penyelesaiaan terhadap masalah ekonomi mereka.Bertrillion USD di salurkan kapada ekonomi USA dan Eropah tetapi masih tidak mampu memulihkan keadaan ekonomi mereka.Kenapa ini berlaku?Ini berlaku kerana manusia hanya bergantung kapada kecerdikan mereka semata-mata.Mereka tidak kembali kapada Allah SWT,tidak kembali kapada Alquran dan Hadith untuk mencari penyelesaian.Kepintaran manusia terhad.Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa.Yakin lah hanya melalui pendekatan Islam sahaja manusia dapat menyelesaikan berbagai masalah yang mereka hadapi.

6.Kita tidak pula mendengar dalam sejarah ketamadunan manusia bahawa sistem ekonomi yang berasaskan sistem ekonomi Islam lumpuh atau merudum.Kerajaan Islam yang jatuh bukan kerana sistem ekonominya tetapi kerana semakin terhakisnya keimanan dan ketaqwaan para pemimpin kerajaan tersebut.Tetapi dunia banyak kali menyaksikan bahawa sistem-sistem ekonomi lain,baik yang berasaskan ekonomi pasaran bebas atau pun komunis yang banyak kali dan berterusan menjahanamkan ekonomi dunia.DiEropah,USA,Soviet Union lama,Russia dan China masing-masing pernah alami kejatuhan ekonomi.Berbagai istilah diberi untuk menggambarkan kejatuhan ini,saperti the Great Depression,the Black Monday,the Black October dan boleh dikatakan setiap pusingn 10 tahun ekonomi dunia mengalami recession yang menjelaskan ekonomi seluruh dunia.Pemimpin dan pakar-pakar ekonomi mereka setiap masa cuba merumuskan berbagai formula terbaik untuk pulihkan keadaan ekonomi masing-masing,tetapi terbukti masih gagal.

7.Dalam pada itu pun manusia masih lagi ragu-ragu dan takut dengan sistem ekonomi dan perundangan Islam.Alhamdullillah Negara kita telah banyak dan sedikit demi sedikit telah melaksanakan sistem-sistem dan pendekatan yang berasaskan Islam ini.Tetapi percaya dan yakin lah satu masa nanti,Islam sebagai satu cara hidup akan dapat dijadikan realiti oleh majoriti umat didunia ini,bermula dengan negara kita sendiri dahulu.

8.Kita selaku gulungan professional yang think big dream high sepatutnya menjadi tauladan sebagai gulungan yang memulakan langkah yang pertama bagi memperkasakan perpaduan umat Islam.Langkah pertama dengan menjadikan diri kita lidi yang pertama bersedia untuk digabungkan dengan lidi-lidi Islam yang lain supaya menjadi seberkas gabungan lidi-lidi yang kuat dan teguh.Tanpa diberkas dalam satu gabungan yang kuat lidi-lidi ini secara bersendirian akan terlalu mudah untuk di patah-patahkan oleh sesiapa sahaja yang tidak menyukai lidi-lidi ini.Lidi-lidi ini walaupun tidak dipatahkan oleh sesiapa,secara sendirian pun akan mudah reput dan patah juga sekiranya tidak diambil tindakan penjagaan dan rawatan yang sepatutnya.Langkah pertama kearah merealisasikan Islam sebagai satu cara hidup yang diridhai dan diberkati akan tetap menjadi kenyataan.Percaya,yakin dan bertawakkal kita kapada Allah SWT agar ianya benar-benar menjadi realiti.

1 comment:

  1. Sudah menjadi kewajipan bagi kita, mencari dan memburu iman. Ia perlu dijadikan agenda utama dalam hidup mengatasi segalanya. Bahkan jika ia di sedari, pemburuan ini adalah agenda seumur hidup. Kita hidup dengan iman, kita mati dengan iman dan kita pinta masuk ke dalam syurga dengan rahmat Allah bersama orang2 yang beriman.Sama-samalah kita berdoa tanpa putus2 agar tergolong dari orang yang beriman dan di rahmati Allah..Amin.

    ReplyDelete