Monday, September 05, 2011

Think Big Dream High,Persediaan Kedua Belas,Menjadi Orang Yang Meridhai Dan Diridhai-Coretan 52

Ridha secara umumnya bermakna perasaan berpuas hati dan perasaan yang mengembirakan.Kita memperolehi keridhaan Allah SWT bermakna Allah berpuas hati dan gembira dengan apa yang kita lakukan saharian kita.Allah berpuas hati dengan performance kita.Allah berpuas hati dengan KPI kita.Apabila Allah gembira dan berpuas hati dengan key performance indexes kita maka kita akan mendapat habuan dari Allah SWT.Habuan dalam bentuk kedua-dua kebendaan dan juga kerohanian.Kedua-duanya memberi kita kelazatan.Lazat dengan harta benda dan lazat dengan keimanan dan ketaqwaan dengan mencapai tingkat nafsu yang tertinggi iaitu nafsu mutmainnah.

Manakala apabila kita ridha dengan Allah SWT maka kita akan memberi habuan kapada Allah dengan menjadi seorang hamba yang taat dan patuh kapada segala perintah Allah dan menjauhi dari melakukan sesuatu apa pun yang ditegah oleh Allah SWT.Kita juga menjadi seorang yang ridha dengan apa sahaja ketentuan kada dan kadar oleh Allah SWT kapada kita.Kita sentiasa bersyukur dengan ketentuan Allah kapada kita.

Realiti Dalam Kehidupan


Kita sentiasa mengeluh,kita sentiasa merasa kecewa,kita sentiasa merasa down dan stress,kita sentiasa merasa tidak berpuas hati,kita sentiasa merasa tidak pernah mencukupi.Kita sentiasa lupa bahawa kita mempunyai Allah SWT yang menentukan dan mengaturkan kehidupan kita.Hak kita sebagai hamba ialah berusaha sekuat dan serajin mungkin,tidak malas,tidak mudah kecewa dan tidak mudah berputus asa.Hak Allah pula ialah menyayangi dan meridhai kita sebagai hamba nya.Kalau Allah sayang dan ridha kapada kita pasti sekali Allah memperkenankan segala usaha,ikhtiar,kesungguhan,kehendak,permintaan dan doa kita.Tidak mungkin Allah menolaknya,kerana Allah telah berjanji berkali-kali dengan kita yang Allah sangat suka kapada orang yang sentiasa berdoa kapadaNya.Allah berjanji akan memakbulkan segala doa kita.Masalahnya ialah masalah kita bukannya masalah Allah.Masalah kita kerana kita tidak mahu mendidek diri kita supaya kita sentiasa mendapat perhatian dari Allah SWT.Masalah kita kerana kita tidak berusaha seikhlasnya mempersiapkan diri kita supaya sentiasa mendapat kasih sayang dan keridhaan dari Allah SWT.

Tips


Untuk mendapat keridhaan yang sempurna dari Allah SWT,seorang professional yang think big dream high harus sentiasa mendidek diri kita.Harus sentiasa seikhlasnya menyediakan diri kita sendiri masing-masing supaya berjaya memilikki sifat-sifat dan kelakuan yang diridhai oleh Allah SWT.Antaranya adalah saperti berikut;

1.Sentiasa merendah diri,santun dan bersedia memberi tunjuk ajar kapada orang-orang yang berada lebih rendah dari kita dari segi kejayaan, kerjaya,keimanan, kerohanian dan ketaqwaan

2.Sentiasa melakukan segala aktiviti harian yang tidak bertentangan dengan syariat supaya semuanya merupakan ibadat kita kapada Allah SWT,selain dari ibadat wajib dan khusus harian kita selari dengan rukun islam dan rukun iman.

3.Sentiasa mengingati keadilan akan berlaku diakhirat untuk menentukan nasib sesaorang itu baik atau sebaliknya.Untuk menentukan nasib kita samada ke syurga atau ke neraka.Tentu sekali kita mahu ke syurga dan tidak mahu sekali-kali ke neraka.

4.Sentiasa bersikap sederhana dan tidak overdo dalam segala aspek kehidupan harian.Contohnya makan sederhana,mengumpul harta secara sederhana,berbelanja sederhana,berpakaian sederhana.

5.Sentiasa mengelak dari melakukan pengkhianatan kapada Allah SWT,diri sendiri dan kapada makluk lainnya saperti manusia,alam sekitar,binatang dan sebarang bentuk tumbuh-tumbuhan.

6.Sentiasa menjauh diri dari sebarang bentuk kepalsuan,membuang masa,pembohongan dan sia-sia.

7.Sentiasa memberi perhatian,pemikiran dan penghargaan kapada alam sekitar dan universe meliputi semua isi kandungannya saperti bumi,bintang-bintang,bulan,matahari dan segala ciptaan Allah,sebagai tanda-tanda kewujudan, kebesaran dan kekuatan Allah SWT.

8.Sentiasa berusaha untuk mengadakan bimbingan dan kebajikan kapada semua ahli keluarga masing-masing supaya mereka terjamin mendapat kebahagiaan didunia dan juga diakhirat.

1 comment:

  1. Redha mendatangkan syukur. Keredhaan akan menyebabkan timbulnya rasa syukur yang merupakan tahap keimanan tertinggi, bahkan merupakan hakikat keimanan itu sendiri. Dalam peringkat iman, rasa syukur adalah kemuncaknya.....

    ReplyDelete